Saturday, August 05, 2006

hyvä luova

20 viestinnän ja mainonnan ammattilaista työllistävä, ja lisää rekrytoiva RNO kirjoittaa asiaa-palstallaan luovuudesta ja mainonnan tehokkuudesta. Toimitusjohtaja Pia Rautakorpi-Hannula mainitsee viimeisen kolmen kuukauden aikana julkaistun kolme eri tutkimusta, jotka osoittavat, etteivät mainonnan luovuus ja tehokkuus korreloi keskenään. Olisin, kuten varmasti jokainen palstaa lukeva, nähnyt mielelläni noiden tutkimusten nimet ja kenties otoksia niiden tuloksista.

Tästä epäkohdasta huolimatta ei ole epäilystäkään, etteikö Rautakorpi-Hannula olisi oikeassa. Sen tietää varmasti jokainen, siitäkin huolimatta, että puhuu sitä protokollaa, jossa asioiden kerrotaan olevan toisin, koska siten saa työlleen paremman hinnan. Toisaalta kannattaa muistaa, ettei luova mainonta voisi olla myös tehokasta, koska asiat eivät todellakaan korreloi keskenään. Viritetyllä Fiatilla pääsee kovempaa kuin vanhalla Porchella. Jokainen jokkiskuski tietää sen.

Luova luokka -käsite rantautui Suomeen jossain välissä. Sen kuuleminen aiheuttaa väistämättäkin pienoista tai jopa suurempaa myötä häpeää siitä vakavissaan puhuvan ihmisen puolesta. Ikävää, että yhteiskunnan kannalta se todellinen luova luokka on täynnä insinöörejä. Ja insinööriähän ei perinteisesti ole tullut pitää - ainakaan mainostoimistossa työskentelevän - luovana. Vaikka onhan se. Ongelmia voi ratkoa laskemalla tai ajattelemalla.

Syvemmin luovuuden olemusta pohtiessa tulin siihen lopputulokseen, että se vaatii pohjakseen tutkimustyötä. Perehtymistä lähdeaineistoon, tapauksiin, poikkeustapauksiin, ongelmatapauksiin, rajatapauksiin, säännönmukaisuuksien etsimistä, analysointia, hypoteeseja, todistuksia, hikoilua, perslihaksia ja kaikkea muuta. Näiden vaiheiden jälkeen on se luova osuus, opitun ja tutkitun soveltaminen.

Ikävää on se, ettei kaikkea voi mitata. Ainakaan nykyisillä mittareilla. Täytyy siis etsiä tai rakentaa uusia. Tai sitten kokeilla mitä milläkin vaihtoehdolla tapahtuu. Tätä käytetäänkin mainosmaailmassa varsin runsaasti. Luulisi, että yritys-erehdys-metodin käyttö ei olisi läheskään niin usein tarpeellista, jos taustoja kaiveltaisiin riittävästi. Varsin hyvä oikotie on yksinkertaisesti jalkautuminen. Se on oma lajinsa ja toimiakseen vaatii nöyryyttä. Mutta senkin jokainen ajatteleva varmasti löytää RNO:n asiasta, jos lukee sen ajatuksella loppuun.

Jos joku haluaa askarrellapaskarrella kotonaan vanhasta maitopurkista määritelmän luovuudelle, niin kuvia otetaan vastaan osoitteessa wildkorn@hotmail.com
ja ne taatusti julkaistaan täällä.

Kirjoitti Konsonantti @ 1:48 AM