Thursday, May 04, 2006

Mediakorttikaaos

Puolikas päivä vierähti erinäisiin mediakortteihin tutustuen. Lähinnä siis lehtien. Joukko on vähintäänkin kirjava. Osassa ei mainita sanaakaan lehden levikistä. Osassa kerrotaan painos, osassa kokonaislukijamäärä, osassa lukukertojen määrä. Kaikki eivät muista kertoa jakelustakaan. Parhaat kertovat jopa tilaajien ja irtonumeronostajien määrät eriteltyinä.

Ilmoistusmuodot nyt ovat tuttua kauraa, muutama erikoisempi osui silmiin. Pääpiirteittään erikoisempia muotoja tarjosivat lehdet, jotka ovat muutoinkin miettineet, kuinka palvelevat parhaiten mainostajaa. Oma lukunsa ovat sitten ilmoitustilasta ja sähköiset lukijarekisterin poimintojen pohjalta räätälöidystä e-suorasta tehtävät yhdistelmät. Ne toimivat yleensä varsin mukavasti.

Suunnittelijalle homma voi olla tylsää. Ihan uskomattoman luovan printin sijaan, joutuu miettimään, mitä sen jälkeen tapahtuu. Miten ihmisen saa surffaamaan haluttuun osoitteeseen tai odottamaan e-suoraa.

Mutta piti sanomani, että voi ummikolla olla pienoisia vaikeuksia pysyä tämän kirjavuuden keskellä tietoisena siitä, mitä hänelle ollaan myymässä.

Kirjoitti Antti Huttunen @ 4:42 AM