Thursday, April 06, 2006

Sinivalkoiset silmät

Babylon palaa! Matkapäivä takana ja markkinnoinnin koira puree taas. Silmiin kantautui uutisia, joiden mukaan suomalaiset kuluttajat arvostavat kotimaista työtä. Joutselippu koetaan merkiksi laadusta ja niin edespäin. Kolikolla on kääntöpuolensakin.

Monet perinteikkäästi kotoperäisiksi koetut tuotteet kun saattavat olla todellisuudessa enää nimensä historian kautta sidoksissa Suomeen. Joutsenlippuahan niissä ei ole, mutta se ei haittaa, sillä sinivalkoinen mielikuvaleima on tuotteessa niin voimakas, että tätä pikku puutetta ei tiedosteta.

Eikä tuotannon ulkomaille valumista rummuteta markkinointiviestinnässä. Hommahan olisi kaupallinen itsemurha. Mikä parasta, muutos näkyy harvoin laadussakaan. Olisihan toinen vaihtoehto kotimainen valmistus edullisemmilla komponenteilla ja kaikesta tinkien. Sellainen näkyy laadussa ja siitä kuluttaja ei tykkää. No, osataan ulkomailla tehdä paljon kotoperäistä paskempaakin aparaattia ja ties mitä.

Jos rakennusmarkkinoita katsoo, niin Suomalainen laatu on vitsi. Onhan uusi kerrostalokaksio varmasti päältä kaunis, mutta hintansa arvoinen se ei missään tapauksessa ole. Yllättäen 70-luvun elementtirakentamisen luomuksista löytyy parempaa osaamista. Yhtä kaunista homma ei ehkä ole ja putkistokin alkaa olemaan uusimisen tarpeessa, mutta silti siihen suuntaan katsoo mieluummin.

AD muuten pelotteli "Mainonta on syvältä" -paitojen leiskalla.

Kirjoitti Antti Huttunen @ 11:26 PM