Wednesday, April 05, 2006
Kuopataan kestokulutushyödykkeet
Ajan henki näyttää olevan, että käsitteelle kestokulutushyödyke ollaan kaivamassa hautaa, ja se kuoppa on jo kuuden jalan paremmalla puolella menossa.
Eilen sivuttiin autoja, jotka teknisesti yhä hienompina näyttävät myös tekniikan kääntöpuolen. Luotettavuuden ei voida sanoa merkittävästi parantuneen - ja jos se onkin, ovat viat yhä enemmän sellaisia, ettei loppukäyttäjä, kuluttaja, asiakas - siis tavallinen ihminen pysty tekemään niille juuri mitään.
Tietokoneen käyttis kaatuu. Se on ihan normaalia ja jokainen on siihen tottunut. Digitelevision myötä sama alkaa näkymään myös suoraan sohvalle. Passiivinen TV:n katselu saattaakin vaatia laitteiston aktiivista boottaamista ja päivittämistä. Ohjelmalliset kysymykset ovat kuitenkin sivuseikka. Transistorin, kondensaattorin tai ties minkä sijaan nykyään laitteisiin vaihdetaan kokonainen piirilevy. Eli vaihtoon menee paljon muutakin kuin rikkinäinen osa, mikä näkyy osien korkeampana hintana korjauskustannuksissa, vaikka koko moduulin vaihtaminen säästääkin aikaa.
Laitteiden tekninen käyttöikä alenee. Vakuutusyhtiöiden mielestä pesukoneen käyttöikä on kymmenen vuotta, mutta aika harvassa ovat kaupoissa sellaiset aparaatit, jotka lapsiperheen aktiivisesta, päivittäisestä pesurumbasta tuon ajan kestäisivät.
Viimeistään Ikean myötä suhtautuminen kalusteisiin muuttui. Huonekalujen käyttöikä ei ole enää toistaiseksi jatkuvana vuosikymmeniä, ellei koko elämä ja seuraavat sukupolvet. Kalusteet uusitaan uuden ajattelun mukaan sanotaan vaikkapa viiden vuoden välein. Niitä ei tarvitse rakentaa kestämään ikuisuuksia.
Kehitys ei ole ongelma, mutta siitä voi tulla sellainen, jos sen myös kestokulutushyödykkeet eivät kestä. Ihminen ei tarvitse epävarmuutta elämäänsä. Tekniikanhan tulisi helpottaa elämää. Massojen hyppääminen pois kehityksen kelkasta voi kuulostaa ajatuksena utopistiselta, mutta lopulta se voi olla hyvin konkreettinen ongelma. Menetettyä mainetta kun on hankala palauttaa.
Aiheesta asiakkaat innovaattoreina on tullut vastaan mielenkiintoisia artikkeleita. Ei mikään ihme, se on suhdemarkkinointia parhaimmillaan. Siinä kun yhdistyvät yrityksen molemmat tuottoihin johtavat tekijät: markkinointi ja innovointi. Tällaista voimaa vastaan on enemmän kuin hankala kamppailla edullisillakin sillä-rajalla-sutta -tuoterepertuaaleilla.
Read or Post a Comment
<< Home