Sunday, April 02, 2006

Blogien kaupallisista kasvoista

Kas, kaikkea sitä löytää kun, kaivelee. Alex Nieminen siis tuumaili M&M:n sivuilla tätä: "Valtaosa Suomessa kirjoitettavista blogeista on vuodatusta ja napinaa, ja siltä osin niiden kirjoittaja on yhdentekevä.".

Vuosi sitten herran sijoitusyhtiö Manta Ray Holdings osti blogilista.fi palvelun oikeudet. Tuolloin hän digitodayn uutisoimanaperusteli ostostaan tiedotteen mukaan näin: "Weblogit ovat ottaneet oman paikkansa verkkojulkaisemisessa ja www.blogilista.fi on bloggauksen todellinen solmukohta Suomessa. Palvelua käyttää päivittäin yli 3000 kuluttajaa ja määrä kasvaa koko ajan - myös verkkoaktiivien ulkopuolella.".

Tuolloin hän jatkoi: "Viime aikoina myös perinteiset mediayhtiöt ovat ilmaisseet kiinnostuksensa weblogeihin ja bloggaukseen. Alan ainoana suomalaisena hakemistona Blogilista.fi on meille siten myös varmasti mielenkiintoinen sijoituskohde.", ja korkean paikan leirillä hänen mielestään Helsingin Sanomat on kuitenkin onnistunut brändäämään blogit osaksi perinteistä lehteä.

Mielenkiintoista, vaikuttaa että kehityksen rahallinen puoli nähdään jollain tapaa perinteisten medioiden kautta. Toisaalta google on ottanut asiassa aivan käänteisen strategian ja uskoo blogeihin nimen omaan itsenäisinä, oman ryhmänsä ottavina täsmämedioina. Tuskin nämä asian kaksi puolta sulkevat pois toisensa, mutta jotenkin näkisin informaatiovirran olevan luontevampaa blogeista mediataloihin kuin päinvastoin.

Pahus, kun en saa nyt päähäni, mistä luin syssymmällä artikkelin blogien huikean WOM-koneen hyödyntämistä markkinointiviestinnässä. Jenkeissä aiheessa ollaan pitkällä silläkin sektorilla, tosin siellä tyyli tuntuu olevan aika pitkälti sama kuin rap superstarien hampurilaissponssit ja vastaavat. Eli ostettua myönteistä julkisuutta.

Blogien vahvuus on kuitenkin riippumattomuudessa, siinä että yksilö suodattaa itsensä lävitse kokemuksensa ja ne leviävät taas lukijoille. Sama toistuu ja toistuu jos on toistuakseen. Tieto jalostuu, täsmentyy, suodattuu, muuttaa muotoaan. Blogit edustavat informaation evoluutiota. Syy ja seuraus hahmottuvat aivan uudella konkretialla, kun tätä prosessia saa ilon seurata.

Presso mieli kovasti Debatti-osionsa olevan netissä hyvin aktiivinen ja räväkkä. Aika laimea se nykyään on, jos suoraan sanon. Kenties heidän olisi heti tuolloin kannattanu pistää debattiosionsa tähän blogien soppaan, eikä lähteä perinteikkäästi lautailemaan. Koskahan näemme muutoksen?

Toisaalta lanseeraus olisi kannattanut aloittaa jo paria kuukautta aikaisemmin muutamalla räväkällä ja todellisia uutispommeja pudottelevalla blogilla (sen sijaan, että skuuppia paukutetaan maikkarin uutisissa). Toimituskunnasta kyllä olisi ollut siihen. Ja sitten kun kihinä ja spekulaatiot olisivat olleet kuumimmillaan, olisi vastauksia tullut painetussa muodossa. No, ehkä näemme vielä onnistuneempia lehtilanseerauksia. Ei sillä että Presso olisi epäonnistunut, mutta asiat voi tehdä aina paremmin.

Kirjoitti Antti Huttunen @ 1:09 PM