Wednesday, March 01, 2006

Hajalaukauksia

Virtanen seikkailee nyt sekä Toimihenkilöunionin kampanjassa että Bekostrogin tai vastaavan B-vitamiinin TV-spotissa. Eihän siinä mitään. Taas kerran olisi lystiä tietää yhteensattumaan johtanut avainärsyke. Ehkä sitten ymmärtäisin, miksi Silmäaseman ammattisukeltaja spotti on lähes täsmälleen sama kuin eräälle kilpailevalle optikkoliikkeen pitchattu luovatoteutus. Ekan kerran spotti pyöri presentaatiota edeltävänä iltana. Hieman vitutti.

Maikkari puolestaan harppasi pitkän loikan kohti valoisampaa tulevaisuutta. Avaamalla maksuttoman nettitelevision pitää se väistämättä paremmin pintansa maksullisia kanavia vastaan. Samalla se integroi television ja verkkoviestinnän entistä lähemmin toisiinsa. Vielä kun yhtiö onnistuu mobiilipuolella, näyttää kristallipallo sen olevan merkittävä media vielä tulevaisuudessakin.

R-kioskin spotti osaa viehättää kerta toisensa jälkeen. Tiedättehän, nuori jannu menee ostamaan kortonkeja, mutta ei tahdo saada sanaa suustaan. "Ma... ma.. mars-patukka" ja sitten koko litania Ärrän tuotteita perään, Magic-paketti ja täysi rivi lottoa. Ei mikään mullistava idea. Hyvä niin, "uutta" ja "mullistavaa" ei haettu väenvängällä, vaan luotiin toteutus, joka palvelee asiakkaan etua. Loistava, myönteinen, tuotelähtöinen ja mieleenpainuva spotti, joka voisi olla elävästä elämästä.

Mahtoi olla pettymys blogiini päätyminen sille herralle (?), joka googlesta hakusanoilla: "Maksullista seuraa helsinki" tänne päätyi. Tämä seura maksaa nelosella alkavan summan, eikä siihen kuulu seksipalveluita.

Eilen puolitajuttomassa tilassa havahduin uuteen Sotkan spottiin. Valitettavasti en ole nähnyt sitä vielä kokonaan, jotta voisin kommentoida, toimisiko se nyt. "Ainoastaan itsetekemällä saa halvemmalla kuin Sotkasta" oli toimiston suunnittelijoiden kiteytys. Siitä saisi herkullisiakin toteutuksia. Otetaan satunnainen hippi ja laitetaan se tekemään höylätavarasta pöytä, aikaa 5 tuntia ja koostetaan mesevimmät "vasara menee sormille" -kohtaukset ja varmasti "kun tekee ite, saa justa semmosen kuin tulee" -lopputulos spotiksi. Realityä katsokaas, se on nyt pinnalla. Vai oliko se jo vuosi sitten?

Puolitajutontila oli suoraa seurausta kokeilusta vähentää päihteiden käyttöä ja katsoa sen vaikutusta omaan luovuuteen. En suosittele dramaattista 8 mukillisesta 2 tiputtautuimista kenellekään kahvinjuojalle. Päivä menee pilalle ja keskittyminen herpaantuu. Bonuksena tosin saa kunnon mainoskarpaasin vittumaisuuden, kylmän hien ja tärisevät kädet.

Huomenna taas enemmän asiaa. Nukkukaa hyvin, markkinat eivät nuku koskaan.

Kirjoitti Antti Huttunen @ 12:25 PM