Sunday, February 26, 2006

Voitto ja tappio

Tuoreessa muistissa on taas yksi legendaarinen urheilutapahtuma. Veikkaisin, että kaikesta huolimatta maamme iltapäivälehdet onnistuvat ampumaan taas omaan kansalliseen nilkkaamme "Ruotsi teki sen taas", "Tappio" tai jotain muuta kielteistä sisältävillä lääpeillään. Vaikka toivon ja olen suorastaan yllättynyt, jos otsikoinnissa päästään johonkin rakentavaan. "Upeaa leijonat".

Puhumattakaan turnausta edeltävistä kirjoituksista. Kuka uskoo mahdollisuuksiimme, jos emme me itse? Tai kuka uskoo mainostoimiston menestykseen pitchissä, jos ei se itse. Molemmista olen nähnyt surullisia esimerkkejä.

Kun Suomessa hävitään, menee jälkipuinti selittelemiseksi ja syylisen etsimiseksi. Syylisellä ei ole mitään merkitystä. Olennaisempaa on se, mikä meni pieleen. Eikä sen arvuuttelu kuulu kenellekään muulle kuin mukana olleille. Asia käydään kerran lävitse, eikä siihen enää palata. Tähän mennessä käytäntö on ollut jotain muuta, enkä puhu urheilusta, vaan yritysmaailmassakin käytäntönä olevista menettelyistä.

Ei tappiosta eikä tappion kokeneista yritetä etsiä hyvää. Vastustaja myönnetään harvoin paremmaksi. Saati omaa suoritusta kehuttaisi hyväksi. Hyvälläkin pelillä voi hävitä. Jos sitä ei nähdä, etsitään syylinen ja asiaan palataan aina uudelleen, ei seuraa lopulta kuin tappioiden kierre.

Ainoa keino sen katkaisemiseen on vastuun kantaminen. Yrityksissä johdon täytyy säätää asennettaan. Mediassa toimittajat voisivat käsittää vastuunsa ja keskittyä rakentavaan kritiikkiin. Tosin iltapäivälehdille, seiskalle ja marmaille se lienee mahdotonta. Yrittää nekin saavat.

Tappiot ja virheet ovat arvokkaita. Niistä voi oppia ja niille voi rakentaa. Kannattaisiko tappion hetkellä vetää yhtä köyttä ja hävitä yhdessä? Ei etsiä syntipukkia ja muiden kadota valokeilasta...

Huomenna mainosraati ja ansaintalogiikka-ajatuksia. Hieno turnaus leijonilta. Tästä on hyvä jatkaa kohti suurempaa menestystä.

Kirjoitti Antti Huttunen @ 8:21 AM

Read or Post a Comment

Saunaspotin alku toi mieleen jotain ihan muuta kuin teleoperaattorin mainoksen ja kytkös viestiin tuntui hieman väkisin väännetyltä. Sama toistui myös kahdessa muussa, jotka eilistä TV-iltaa värittivät.

Edut uusille asiakkaille ei käsittääkseni kuitenkaan tarkoita vanhojen potkimista pois. Joten olisiko aiheesta voinut pinnistää jotain parempaa analogiaa?

Jotenkin mielessäni koko kolmikko menee DNA:n piikkiin. "Melko epäreilua. Elämä on.", ajattelen, vaikka sitkeät Sauli ja Pauli vielä ruudussa vilahtavatkin.

1,5 /5 kaikille kolmelle. 0,5 tulee hyvästä tuotannosta.

Posted by Anonymous Virtanen @ 12:20 AM #
 

Meni väärään aiheeseen. Anteex.

Posted by Anonymous Anonymous @ 1:01 AM #
 
<< Home