Monday, February 27, 2006
Sauli ja Pauli
Hyvin nukutun yön ja aamukahvin jälkeen aivot raksuttivat bussimatkalla syvempää analyysiään Elisan spotista. Siinähän väkinäisesti spottiin liitetyn lopun ohella on vielä vaarallisempi juttu. Se tekee uusista asiakkaista tyhmiä. Tarinat viestivät siitä, että uudet asiakkaat ovat hivenen yksinkertaisia, ensimmäistä kertaa asialla olevia ja selkeästi uhkia vanhoille asiakkaille.
Mitä TeleFinland, selkeästi hankitut asiakkuudet - asiakasuskollisuus mittareilla suhteessa mainontaan käytettyyn eurokasaan vertailussa selkeä ykkönen, on hokenut jo piiiitkään? Meillä samat edut kuuluvat sekä uusille, että vanhoille. Viestiihän Elisan spotti asian terävämmin, mutta ettei yhteen suuntaan kumartaessa tällä kertaa näytä persettä väärään suuntaan? Sauli ja Pauli olivat rasittavuudessaankin harmittomia.
Ja jos kyseessä onkin abstraktiona käsiteltävä palvelutuote, niin onko mahdotonta luoda spotti, jossa tuote on esillä? Tuntuu, ettei tiimi ole varmastikaan jaksanut ponnistella ideaa loppuun saakka. Vastatakseni retoriseen kysymykseeni, se ei ole mahdotonta. Koska se tie on muutamaan otteeseen tullut ponnisteltua lävitse. Onhan se vituttanut istua pitkään ja hylätä hyviä ideoita, jotka eivät vain yksinkertaisesti palvele asiakkaan etua. Mutta kasvaminen ja kehittyminen tapahtuvat, kuten edellisessä aiheessa mainittu herra on sanonut, mukavuusalueen ulkopuolella.
Toivottavasti joku elisan mainostiimistä vierailee täällä, lukaisee ajatukset lävitse, ei vedä herneitä nenäänsä, tai vaikka vetääkin, mutta ajattelee asiat ainakin kerran lävitse, niin jatkossa tulemme varmastikin näkemään mainontaa, josta myös tekijät voivat olla ylpeitä.
Kävijätilasto näytti täällä eilen käyneen jonkun Pingstate.nussa pahaa verta herättäneestä Mainospisasta. Lienee ylirohkeaa mainita toimiston nimi täällä. Toisaalta asiayhteys ei ole lainkaan kielteinen, joten en usko jääväni pinteeseen nimen mainitsemisesta.
Harmillista, ettei mainosraati ole tällä kertaa innoittanut valtavin mielin mukaansa. Ja toisaalta olen pohtinut, josko mukaan täytyisi kelpuuttaa ylistettyjä ja palkittuja mainoksia. Saati sitten laajentamisesta muissakin medioissa nähtyjen suoritusten rakentavaan(?) kritisointiin.
Hyvää työpäivää teille kaikille. Minun päiväni on jo sellainen.
Read or Post a Comment
En viitsinyt arvostella mainoksia näkemättä.
Kehut jatkuvasti Telefindlandin kampanjointia, mutta tilastoissa eivät näy suoraan kaltaiseni kummajaiset, jotka pitävät sitä niin ärsyttävänä, etteivät periaatteessakaan suostu firmaa tukemaan.
[tosin valtaosa liittymämainoksista on niin ärsyttäviä, että vaikeaa on...]
Ei se kaunista ole, mutta ajaa asiansa. Siitä propsit että hintamielikuva ja toteutus vastaavat toisiansa.
Toki se on ärsyttävä -> muistat sen. Mutta operaattorimainonta on mitä on. Vaikka on maailmalla esteettisiäkin tekeleitä nähty ja tehokkaita sellaisia.
TF ei pyri miellyttämään kaikkia, siinä on toinen vahvuus. Soneran varakkaammat asiakkaat eivät loikkaakaan halvemman perässä.
Koska joku tuo markkinoille jotain tyyliin: "Suomen kallein matkapuhelinliittymä". "Tähän ei tavallisella tallaajalle olekaan varaaa. 060 kertoo sinun olevan vaurasta luokkaa, kansamme eliittiä".