Tuesday, February 28, 2006

Maine ja idean arvo

Erinomainen ja varoittava esimerkki Lassila & Tikanoja Oy:n koko organisaatioon jalkautetusta maineenhallinta strategiasta. "Ympäristösi yksinhuoltajan" roska-auto suhasi 30 km/h -nopeusrajoitusalueella varovaisesti arvioiden tuplasti lujempaa. Ei siinä mitään. On enemmän tapa kuin poikkeus, etteivät yritysten edustajat yrityksen värejä kantavia ajoneuvoja kuljettaessaan tiedosta edustavansa jatkuvasti yritystä.

En usko, että voin suositella yhdellekään asiakasyritykselleni L&T:n palveluita. Pieni esimerkki asioista, joilla yrityksen mainetta murennetaan pala palalta. Sopii ajatella seurauksia, jos minkä tahansa yrityksen ajoneuvo aiheuttaa kuolemaan johtaneen liikenneonnettomuuden kuljettajan piittaamattomuuden johdosta. Ja taas yksi syy lisää ajatella markkinointia kokonaisvaltaisesti kaikessa yrityksen toiminnassa.

Usea mainosalan toimija ottaa julkisuudessa tasaisin väliajoin kantaa siihen, ettei markkinoinnin merkitystä ymmärretä yrityksissä. Astetta harvempi jatkaa valitusvirrestä siihen, miten se pitäisi ottaa huomioon. Ja vielä harvempi joukko jatkaa siihen asti, että tekee asioille jotain.

Jokunen vuosi sitten Outokummun yritysilmeen hinta aiheutti pienimuotoisen kohahduksen. Toki hinta oli melko suolainen, mutta valtion yhtiön kyseessä ollessa ihan ymmärrettävä. Valtio on yrityksille kelvollinen omistaja siinä missä mikä tahansa muu taho. Omituista on, ettei valtio pääomistajana kykene jalkauttamaan yrityksiinsä edustamiansa arvoja.

Mitä yritysilmeen hintaan tulee, voi se hyvinkin olla työtunteihin nähden melkoinen. Lopulta homma kiteytyy siihen, mikä on idean arvo. Huippuidea voi syntyä parissa tunnissa. Tai keskinkertaista voidaan vääntää viikon verran. Hintaa sitten perustelee kuka mitenkin asiakkaalle. Vaikka kuvion tulisi olla päivänselvä.

"Tämän tekemiseen meni 5 tuntia. Maksa 2000 euroa." ja sama toistuu ja toistii. Toisaalta sitä vastaan voisi asettaa: "Tämä tuottaa sinulle 100.000 euroa, maksa 10.000" hinnoittelun. Vielä edistyneemmin, "Tiedätte kassavirtanne tällä hetkellä, ratkaisumme tuovat siihen merkittävää kasvua, työmme hinta on 10 % tuosta kasvusta". Ideoiden hinta selviäisi ja tunti-/ asiakkaanmaksukykyperusteinen/ urakkalaskutus voitaisiin kuopata hankalina.

Kirjoitti Antti Huttunen @ 2:28 AM

Read or Post a Comment

posottelin vuosituhannen alussa vanhempieni omistaman firman autolla pitkin valtatietä 2 metriä pitkä männyntaimi pakoputkien (2kpl) välissä. Vastaan tuli kesäruuhkasta johtuen satoja autoja + poliisi..(tiedän, vastaantulijat eivät näe autoni takaosaa kuin taustapeilistä, mutta silti..)
mänty päätyi pakoputkien väliin, kun käänsin auton kapealla metsätiellä ja hiekkamaa ei sitten pitänut mäntyä maassa kiinni kun lähdin ajamaan taas eteenpäin.
Saisinko analyysin miten tämä vaikuttaa perintöfirmani maineeseen?

Posted by Anonymous Anonymous @ 5:05 AM #
 

Riippuu toimialasta, taksipalvelulle moinen olisi ikävä, metsäpalvelulle oiva. Hyvin inhimillisen ja juurevan kuvan. Auton alta roikkuva mänty on huomattavasti edustavampi tekijä yrityksen kannalta kuin bensaluukusta roikkuva bensapistooli ja metri vihreää letkua sen perässä.

Posted by Blogger Antti @ 7:25 AM #
 
<< Home