Tuesday, October 23, 2007
Mokkula!
Tässä eräänä iltana Youtubessa aikaa tappaessani sai alkunsa mielenkiintoinen tapahtumaketju. Artistilöytö ajoi tilanteeseen, jossa virallisista jakelukanavista ei tuota nimenomaista, mieltymyksiini kolahtanutta musiikkia vaan ollut saatavilla.
Piti löytää vaihtoehto ja riivata sattumalta onlinessa olleita tuttavia, josko olisivat tietyssä tottumattomuuden toistataitoisuudessa voineet jeesata. Sattumalta yksi heistä työskentelee lähellä Finnetin markkinointia. Ohessa pieni ote dialogista, sieltä asiallisemmasta päästä.
- V*#%n DNA mokkula
- Mitenkä, mä sanoin.
- Ei enää
Tässä vaiheessa tarina leikkautuu taksimatkaan tänä aamuna. Matkalla sattui sekä kuljettajan että erään toisen kyytiläisen silmiin osumaan Smart, joka veti peräkärryä, jossa oli jonkinlainen boksi ja teksti: "Sanonko, mihin voit sen puhelinlaskusityöntää."
Tämä näkymän kausaalinena seurauksena puheeksi tuli - yllätys yllätys - mainonta. Kuljettaja oli nähnyt uuden DNA:n spotin. Oli kuulemma ollut hirmu pitkä ja älyttömän hyvä. Yritti se selostaa synopsiksenkin, mutta eipä siitä paljoa muuta jäänyt käteen kuin mokkula ja folio päässä.
Sillä hetkellä vähäinen tv:n katsomiseni tilapäisesti hieman ärsytti itseäni. (Mä kyllä kokeilin äsken, mutta BB-talossa hiihdettiin inttikamat päällä, joten lopetin kokeilun välittömästi) Jahka olimma officella takas, niin kurvailin Youtubeen sitten kokeilemaan, josko mokkulan tavoittaisi sieltä. Ja kyllä. Tässä se on.
Mun (subjektiivinen) mielipide on, että toi rokkaa. Siinä on tarina, joka koukuttaa seuraamaan koko spotin. Mukaan ehtii matkan varrella ja jos homma jää vaivaamaan, niin Youtube seivaa. Eihän tuota tietysti luukuteta aivan älyttömiä määriä, mutta tuskin tarvitsee, jos kerralla menee kaaliin, että mokkula on DNA:n langaton laajakaista. Eikä hommaan tarvita mitään alleviivauksen alleviivaavaa loppuplanssia.
Tuotelähtöinen mainonta ei kompastu tylsyyteen ja tuo sitä paitsi ainakin mun nyrjähtäneeseen mieleen vetoavaa viihteellisyyttä kehiin. Toisaalta eräs vanhempi herra, jolle tuon näytin, tuumasi, että liian pitkä, ei jaksa keskittyä. Hän ei kuulunut kohderyhmään.
Jos tämä linkataan eiliseen sarkasmispektaakkeliin, niin eri kanavien käyttämisen sijaan on kuitenkin olennaisempaa konsepti, idea ja se, miten valittua kanavaa käytetään ja miten se ymmärretään. Tuo työ puhuu puolestaan. Nerokas.
Samalla kun kuitenkin pohdit sitä, kenen työ se on, sopii pohtia myös sitä, kuinka idea on myyty asiakkaalle. Kovin monella toimistolla eivät vaan rahkeet riitä siihen. Vähän useammalla riittäisivät, jos mediatoimiston kanssa tehtäisiin syvempää yhteistyötä kampanjastrategioiden suunnitelun tasolla. Ketkäs tässä maassa ovat viime vuosina tehneet tosi pitkiä spotteja? Luultavasti sylttytehdas, jonne jäljet johtavat, löytyy juuri sieltä.
Jos mennään edelleen toimiston osaamisen myymiseen, niin (anteeksi, en tarkoita ottaa teitä silmätikuiksi, olette vain niin hyvä ja sopivasti käsillä oleva esimerkki) Zweinsteinin Anadigipuheissa on yksi perustava ongelma, uudenlainen positio.
Sen 30 sekuntia, first impression seminaarihotellin aulassa menevät termistön selittämiseen sen sijaan, että face-to-face kontaktoidulle suspektille jäisi käteen selkeää mielikuvaa siitä, mitä hänelle olisi tarjolla. Tai sitten se 30 sekuntia pitää hioa tarkkaan ja vielä tarkemmin.
Toisaalta tätä vältetään, kun tunnettuutta yritetään hakea sponssaamalla tapahtumia ja pyörittämällä siinä rinnalla viraalia ja printtiä (jota en ole nähnyt). Jotenkin tuntuu, että verkossa kerrotaan joko liian vähän tai liikaa. Hahmottaminen on vaikeaa. Mistään konkreettisesta ei saa otetta. Positio jää roikkumaan jonnekin digitaalisen ja analogisen välimaastoon.
Entä asiakkaan näkökulma. Asiakas tuskin on ostanut mitään analogista vaan käyttänyt mainostoimiston palveluita. Muistetaan, että meillä on suhdemarkkinointitoimistoja, markkinointitoimistoja, suunnittelutoimistoja, digitoimistoja, mediatoimistoja, luovia viestintätoimistoja, kontaktitoimistoja ja ties mitä toisiaan enemmän tai vähemmän risteävinä tai täysin eri alueella toimivina.
Tällöin on selvää, että asiakkaalle epäselvä positioviidakko näyttäytyy termihelvettinä, josta hän karsii tutkittavat vaihtoehdot kriteerinään se, että hän tietää, tarkasteluun valittu toimija tekee jotain hänen tarpeisiinsa vastaavaa, jota taas tuttu termi suoraan selittää. Jos haluat konjakkia, et varmaankaan valitse amerikkalaista rypäleviinaa?
Jos tuo tarve on todella olemassa, on erilainen positio mahdollinen tie menestykseen. Itsetarkoituksellisena temppuna se ei sitä ole, varsinkin jos lievä eroavaisuus toimintamalleissa ei konkretisoidu asiakkaalle minään relevanttina hyötynä. Siinä tilanteessa ehkä kannattaisi käyttää tuttua positiota (vältetään ostamisen este ja päästään mukaan tutkittaviin vaihtoehtoihin) ja tehdä ratkaiseva ero jollain muulla osa-alueella.
Hattuni on nyt vuorattu foliolla, menen nukkumaan. Nykikää hihasta, jos nähdään Wanha Satamassa.
Read or Post a Comment
Meikäläisestä tuo mokkula-mainos on täysin idioottimainen tuotos. Kuten myös vaimostani, joka sentään on kaikkien mainosmiesten vaimojen - ja varsinkin asiakkaiden vaimojen - tavoin alan todellinen asiantuntija ;-)
Vaan kommenttini koskee oikeastaan yhtä irrallista pätkää bloggauksestasi:
"Mukaan ehtii matkan varrella ja jos homma jää vaivaamaan, niin Youtube seivaa."
Kuinka moni normaali kuluttaja viitsii lähteä juutuupiin kaivamaan esiin jotain mainosta? Jos mainos ei aukea kerralla tai toisella, niin kyllä se on kuluttajan näkökulmasta förbi (vai miten ne länsinaapurit asian ilmaisevat...).
Itse katson kuuluvani kohderyhmään, eli langattoman laajakaistan potentiaaleihin käyttäjiin. Mokkula-nimi antaa kuvan jostain teknisesti heikkolaatuisesta tuotteesta, joten enpä taida tuota palikkaa hankkia.
Aijai, nyt missasit yhden olennaisen pointin verkon luonteesta. Ei sen yksittäisen kuluttajat tarvitse lähteä sitä hakemaan. Vaikka X kappaletta sen tekee. Lisäksi satunnainen määrä surffaa muuten vaan youtubessa ja lisänä sitten kaltaiseni.
So?
Jos kolahtaa, niin linkki lähetetään sähköpostissa, blogataan, laitetaan facebookiin, myspaceen jne. Ja sitten se leviää.
Ja se nyt vaan toimii. En tiedä, onko tämä paras esimerkki siitä, kuinka laajasti ja nopeasti jokin tarinan kerronta löytää yleisönsä, mutta taatusti tämäkin tapaus löydetään.
Mokkula-nimestä voi olla montaa mieltä, mutta mokkula mikä mokkula. Sanalla on juurensa ICT-propellipäiden jargonissa.
Mun mielestä se on parempi ja tekee tuotteesta helposti lähestyttävän kuin jokin XXCV-34A portable wireless broandband interface adapter. Mut nää lienee makuasioita.
Lisättäköön vielä, että hyvin tuntuu muuten spotti toimivan, jos kattoo miten paljon tänne tullaan DNA mokkula -haulla...
Enpä kyllä mainostajana perustaisi kampanjaani sen varaan, että spotti leviää netin kautta.
Ja mitä mainosten edelleen levittämiseen netin kautta tulee, niin meikäläisestä tuntuu, että niitä levittävät keskenään lähinnä mainosalan ihmiset.
Niin. Siksi sitä ajetaan telkkarissa :)
Kyllä sitä muutkin tekevät. Vai miten selität kaikki ilman ohjaavaa mainostusta suuret massat tavoittaneet verkkomainonnan konseptit? Kaikki fudanneet viraalit?
Toisaaltahan, jos käännetään ajatus niin, että tätä nykyä jokainen verkon käyttäjä on tai ainakin voi olla pieni tai hyvin suurikin mainosmies/nainen, niin ei käy kiistäminen.
Vaikka tämä nyt menee jo vähän inttämisen puolelle, niin palaan aiheeseen vielä tämän kerran.
Poikkesin juutuupissa vilkaisemassa ja tähän mennessä mokkulafilmiä oli katsottu 203 kertaa. Eli kovin menestyksellisestä verkkomainonnasta ei sen yhteydessä voi puhua.
En myöskään nopean gallupin avulla löytänyt ketään, joka olisi saanut linkin mokkula-mainokseen sähköpostin kautta. Tätä huippuhienoa mainosta sen sijaan oli levitetty niin tehokkaasti, että moni oli nähnyt sen juutuupista ennen kuin telkkarista :)
http://www.youtube.com/watch?v=5JxYHmkYr04
Niin, koska se ei ole verkkokamppis vaan töllöspotti. Youtube on vaan longtailin takia. Se nyt on vaan asia, joka pitää tehdä.
Kinastelkaa poijaat, kinastelkaa...
Katson kuuluvani kohderyhmään ja mielestäni spotit ovat upeita :-D
Varsinkin se rohkea loppu, jossa foliopää tulee melkein ruudusta. Ei loppuplansseja ja speakkeja mistä saa. Rohkea ja hieno lopetus, on asiakkaallakin ollut uskallus kohdallaan kun on luottanut pelkkään mokkulassa näkyvään logoon.
Näin nämä mielipiteet menevät, onneksi.
Mokkula?
Voi itku, kas kun ei makkula.
Hirveetä tuubaa, kiinnostais tietää miten toikin
on asiakkaalle presentoitu :)
Luonnollisesti tänne kommenttiosioon saa aivan vapaasti heittää synopsiksiksen muodossa näkemyksen siitä, millainen spotin olisi pitänyt olla.
Presentaatiotekniikat, ah.
Niitä tavallisia "kerrospurilainen kaksyhdeksänviis" -mainoksia näkee aina ja ikuisesti joka tapauksessa. Kerran pohtiessani, että miksiköhän mainoksissa ei useammin olla absurdeja, tuli ensin se Veikkauksen "nyt se enmuistanimeä sai sen valun valmiiksi" ja sitten "DNA mokkula". Juuri näin!
Kari ei ole mokkulan kohderyhmää, jos pohtii teknistä näkökulmaa. Tuossahan on juuri nimeä myöten se ajatus, että ei sinun tarvitsekaan tietää mikä se on tai miten se toimii, sillä pääsee nettiin mistä vain.
Samulille (ja Antillekin):
En luoja paratkoon kaipaa nimeksi mitään teknistä kirjain/numero/koodisekamelskaa. Enhän tiedä edes, mikä Nokia minulla on, kun ei tuollaisia numerosarjoja kukaan muista.
Mokkula nyt vaan tuo mieleeni jonkin epämääräisen kuprun tms. Mutta kun en ole toimeksiantoa saanut nimen miettimisestä sen paremmin kuin spotin kässäristä niin en viitsi niitä ilmaiseksi miettiä ;-)
Mokkula on loistava.
Spotti kertoo tarinan, tekee selväksi mitä mokkulalla saa aikaan.
Mokkula on herkullinen sana, joka jää helposti elämään arkikielessä.
Mokkula on, noh, mokkula. Mokkula on helppo.
Ja jos tällä hetkellä juutuub-latauksia on reilu pari sataa, se ei kerro vielä yhtään mitään. Siinä vaiheessa JOS spämmi lähtee kunnolla vyörymään luukusta toiseen, luvut xxxx-kertaistuvat. Tämä on kuitenkin kaikki ekstraa, joten jo 203 latausta on plussaa.
Mokkula on yksinkertainen, iske kiinni ja homma rokkaa.
Ja sana jää mieleen. Ei se kaunis ole, mutta jää kerralla mieleen.
Ja oikeesti, tämänkin blogin google-hakuja jos miettii, niin dna mokkula on ihan omassa luokassaan.
Homma rokkaa.
Ja kuten Tero sanoi, niin youtube on in this case extraa.
Mulla ei ole ko. mainoksesta oikein mitään havaintoa, kun lähes kaikki ohjelmat tulee nykyään tallennettua ja kateltua ajan kanssa ilman mainoksia joskus toiste. Tuolla nuorten naisten valtakunnassa http://www.lemmikkipalstat.net/foorumit/Forum20/HTML/213550.html sen sijaan joku oikein varta vasten jaksoi aloittaa keskustelun Mokkula-mainoksen surkeudesta.
Kyllä, Mokkula-kamppis on PHS:n tekemä.
Jei, mut sehä o oha parhautta! :)
MOI!!
NYT SITÄ MOKKULA-MAINOSTA ON KATSOTTU JO 4462 KERTAA, JOTEN KYLLÄ SE NETISSÄ MAINOSTAMINEN KANNATTAA, JOS AJATTELEE, ETTÄ KAIKKI SEN KATSONEET OVAT POTENTIAALISIA ASIAKKAITA... ITSE EKSYIN YOUTUBEN SIVUILTA KATSOMAAN SEN, KUN AION VAIHTAA NYKYISEN LAAJAKAISTANI MOKKULAAN JA TULI SIINÄ SAMALLA ETSITTYÄ MIELIPITEITÄ KYSEISESTÄ PALIKASTA.=)