Wednesday, March 07, 2007

Vasemmalta oikeaan

SDP:n poliittinen siipi SAK ensin kohautti ja heti perään sensuroi itse "kohuspottinsa" ennen kuin sitä virallisesti edes ehdittiin ajamaan yhtään kertaa. Tänään YouTubeen ilmestyi korvaava hengentuote. Asiasta uutisoi mm. Iltalehti.

Uutisessa on hassua se, että SAK:n mainos irvailee sen mukaan sensuroijilleen. Eli SAK:lle itselleen ja viimekädessä Lauri Ihalaiselle? Mitä ihmettä. Lex Karpela -mainoksen tapauksessa ja V-lehden huumeskandaalin osalta voisi puhua sensuurista, mutta en pitäisi sensuurina sitä, jos joku taho päättää jättää mainoksensa esittämättä.

Korvaava mainos edustaa yksinkertaista tyylisuuntaa. Kuvauksia ei tarvittu laisinkaan, sillä Getty Images -kuvapankki tarjosi valmiiksi purkitettuna vasemmistolaisille ihan riittävän hyvää materiaalia. Katsokaa, mitä löytyy koodinumerolla 687-49.

Toisella äärilaidalla napottavat istua kapitalistit, mutta eivät toimettomina. Tanskalaistunut Sampo-pankki on ollut hieman hiljempaa viime aikoina. Mitä nyt mun numeroa ovat kyselleet aina välillä. Kahdeksassa maassa toimiva Nordea sen sijaan päätti pistää perinteikkään Solo-palvelubrändinsä ei lihoiksi, vaan ohi roskakorin suoraan kaatopaikalle. Niin. Juuri se Solo, josta on vuosien varrella tullut verkkopankkien synonyymi.

Solo jää varmasti elämään omaa elämäänsä, mutta Nordean näpeistä se karkaa. Nordea leimasta vapauduttuaan se elää hetken yleiskielessä, kunnes siihen kasvaneet vanhenevat ja nukkuvat pois. Sitä myöten kuolinkorahtaa nyt tapettu brändikin.

Epäilen, että basistien painostus on johtanut tapahtuneeseen. Ihan kuin Fazerin lakritsan käärepaperiporussa neemustien miesten älämölö konsanaan. Vain Suomessa molemmat mielettömyydet ovat mahdollisia. Kumpikin samassa sarjassa Outokummun logofarssin kanssa.

Kirjoitti Konsonantti @ 12:59 PM

Read or Post a Comment

Olen ihmetellyt, miksei solo.fi vie verkkopankkiin, mutta eipä taida viedä vastakaan.

Posted by Anonymous Anonymous @ 2:54 PM #
 

Kiinnostaako SAK:ta, keitä mainoksessa esiintyvät henkilöt ovat?

- En ymmärrä, mitä merkitystä sillä on. Ne ovat ihmisiä.

Posted by Blogger Juuso @ 11:47 PM #
 

Niinhän se menee, että ulkomailta saa halvemmalla ;)

Kyllä seuraavat 4 vuotta taas kelpaa taas taistella suomalaisten työpaikkojen puolesta!

Posted by Blogger Konsonantti @ 12:00 AM #
 

Tuomo postasikin jo toisaalla, että huulisynkassa on vikaa. Videopankki selittääkin asian. Kiitos kaivelusta :)

Posted by Anonymous Anonymous @ 1:02 AM #
 

Ei kestä. Edelleenvälitän kiitokset myös Mari Koolle, jonka vinkillä oli keskeinen osuus tähän löydökseen.

Posted by Blogger Konsonantti @ 1:14 AM #
 

Liekö sattumaa, että Nykypäivään näkyvästi linkkaava Verkkouutiset ilakoi asialla ensimmäisenä (?) eilen.

Posted by Anonymous Anonymous @ 2:18 AM #
 

So what?

Printtimainonnassa on iät ja ajat käytetty hyväksi kansainvälisten kuvapankkien materiaalia. Jos ja kun sieltä löytyy elävää kuvaa tv-spotin pohjaksi niin asian pitäisi olla aivan ok. Itse asiassa sehän avaa pienelläkin budjetilla toimiville mainostajille mahdollisuuden tv-mainontaan. Ideahan on aina kuitenkin tuotantoa tärkeämpi. Tässä tapauksessa kuva tukee kertakaikkisen mainiosti mainoksen viestiä.

Itse olin sitä mieltä, että alkuperäistä SAK:n mainosta ei olisi pitänyt lainkaan vetää pois. Nyt tuntuu siltä, että koko juttu oli suunniteltu näin jo alunperinkin.

Posted by Anonymous Anonymous @ 3:17 AM #
 

Kuvapankkien plärääminen, mikäs sen mukavampaa. Jos aihe kiinnostaa enemmänkin, niin seuraavassa AGI:ssa on sinullekin asiaa. Kuulemma.

Mutta hei, asialla työväen vauras puolustaja SAK. Kuva kyllä tukee spottia, mutta ei niitä arvoja, joita SAK:n pitäisi edustaa. Tämä nöyristely ja itsesensuuri - missä on paperiliiton esittelemä jämäkkyys!?

En jaksa uskoa, että homma oli niin suunniteltu. Muutama onnekas sattuma ja mainio kohu oli valmis.

Ei siinä minustakaan mitään sellaista ollut, että se olisi pitänyt vetää pois.

Posted by Blogger Konsonantti @ 3:35 AM #
 

Hienointa tässä SAK jupakassa on että mainostoimistossa skoolaavat että just niin tehtiin kuin oli tarkoituskin. Huomiota tuli ja ollaan kovia guruja. Poliittisen mainonnan uudistajia niinku siis tavallaan tiätsä... Vuoden Huipuissakin voi tulla jotain. Tosiasiassa mainosmaailman wannabeet myivät ammattitaidottomalle ostajalle kasan paskaa. Ei huomion saaminen vaalitaistelun tässä vaihessa vaadi kertakaikkiaan mitään osaamista, jos mukana ei ole vastuuta ja näkemystä siitä, mitä mainos asiakkaalle tuo ja mitä se vie. Tässä tapauksessa uskon että tuota vastuuta ja varsinkaan näkemystä ei ollut. Mainoksen vaikutuksestahan ei todellakaan tiedetä mitään. Riskit ovat isot pojilla.

Posted by Blogger matspetter @ 6:34 AM #
 
<< Home