Thursday, February 22, 2007
Antti puhuu asiaa
Piti lukea peräti kolmesti lävitse Antti Öhrlingin Taloussanomat.fihin kirjoittama kolumni. Jumatsuikkeli! Herra puhuu asiaa ruotiessaan sitä, kuinka kuluttajien tapa omaksua ja tuottaa tietoa on muuttunut nopeasti. Just sitä samaa, mitä itse olen nyt reilun vuoden yrittänyt jauhaa.
Esiinnostetut käyttäjämäärät ovat huikeita. Onko millään piirikunnallista laajemmalla pelurilla varaa ohittaa yli 100 miljoonan verkostoituneen ihmisen muodostamia virtuaaliyhteisöjä? Taivaassa, kolumnin perusteella myös Contrassa ja parissa muussa toimistossa nyt hiffataan mitä tämä kuvio tarkoittaa ja mitä sen mahdollistaa.
Mutta liikaa on Suomessa niitä toimistoja, jotka ovat elävät menneissä vuosissa. Tuttua ja turvallista latua on mukava kulkea. Ja auta armias, jos sen kyseenalaistaa, saati tarjoaa vaihtoehtoa.
- Että jos sen passivisen mainoksen sijaan tehtäisiin ihan oikeaa markkinointiviestintää, joka luo dialogin mainostajan ja asiakkaan välille.
-Häh?
-Niin, kuuntelitko sä. Että käyttäjät tekee itse sen sisällön. Me vaan syötetään haluttu informaatio rakennuspalikoiksi?
-Ai joku banneri...? ...kuule, älä tule enää tuollaisia selittämään! Minä kyllä tiedän, että printti on se kanava, jolla...
Se, mikä toimii, riippuu tietysti kohderyhmästä. On päivänselvää, että aikuisempikin väestö on oppimiskykyistä. Uudet kommunikointimallit, yhteisöllisuus ja tapa jäsentää tietoa leviävät väistämättä. Parrasvaloihin pärähtävä viides valtiomahti on melkoinen (demonstraatio).
Lukekaa itse. Kelatkaa hetki. Eikö asia olekin juuri niin?
Read or Post a Comment
No joo, onhan se noin.
Sitä kai sanotaan että parempi myöhään kun ei milloinkaan, mutta on tämä juttu tajuttu Suomessa näköjään taas tolkuttoman myöhään..
On meitä nyt sentään jokunen, joka yrittää hommaa viedä eteenpäin. Ei valitusta; tekoja
Totista asiaa. Tästä tulee vielä erittäin jännää.
Oma veikkaukseni on, että massatuotannon ja yksilöllisen tiedonhankinnan välillä on antagonistinen ristiriita ja muutoksesta tulee vielä paljon, paljon syvempi kuin ymmärretäänkään.
Minun mielestäni ollaan nyt siirtymässä ensimmäiseltä askeleelta eteenpäin tässä uuden internetin tai sosiaalisen median ymmärtämisessä.
Olemme olleet kaksi askelta muuta maailmaa (lue: jenkit, ruotsi yms.). Meillä vielä ihmetellään mikä on tämä uusi sosiaalinen media. Muualla ollaan jo siirrytty "mitä?" kysymyksestä, "miksi?" kysymykseen ja edelleen "miten?" - eli miten tehdä sosiaalista mediaa?
Meillä kun aletaan osallistaa kuluttajia ja tehdä dialogia ei vielä osattu kysyä miten sitä pitäisi tehdä. Näin ollen osallistavat kampanjat ovat öö.. hieman mitä ovat. Kirjoitin juuri näistä crowdsourcing asioista blogiin ja Niko oli huomannut saman asian.
Niinhän se asia on. Yleisön ehdoillahan sitä on mentävä.
Onkos jätkä vielä hengissä?
Huolestuttavaa ku moottoriturvalta ei ole tullut uusia merkintöjä viikkoon.
MOSVAJARIT iskee!
Talvilomailua blogaamisesta. Maanantaina taas.
Mistä te olette huolissanne? Siitäkö ettei ihmisille osata mainostaa oikein ja riittävästi? Mitä jos telkkamainos toimiikin ihan hyvin?
Voihan se toimia ja toimiikin. Mutta aina ei ole mielekästä käyttää haulikkoa, kun tarkkuuskiväärikin on keksitty.
Sitä paitsi varpuset arkiintuvat, kun kaikki koko ajan ammuskelevat.