Sunday, March 04, 2007
Julisteista
SAK paukautti aika messevät spotit eetteriin. Liekö media-aikaa ostettu ollenkaan, kun ovat vaan uutisissa pyörineet? No, miksikäs sitä maksullista aikaa ostamaan, jos muitakin vaihtoehtoja on. Jokainen tietää jo, mikä spotti se on, josta kohistaan.
Lennolla keskusteltiin (erityisesti vaalien) ulkomainonnasta ja siitä, kuinka epäjulistemaisia julisteita nykyään näkee. Julisteen tekeminen on kuitenkin oma taiteenlajinsa. Postimerkin tekeminen on ehkä helpompaa. Näin muutama visualisti on illan hämärimpinä tunteina myöntänyt ja ottanut sen päälle taas pitkän huikan ruskeakaulaisesta pullosta.
Mutta onpahan viime viikkoina ulkona näkynyt kaksi veikeää kamppista. Osuuspankin rahareiät hymyilyttävät! Mainoksen läpi näkyvä taivas on tehokas. Printtinä ei skulaa ihan yhtä mainiosti. Rei'itetty sivu olisi varmaan liian kallis jopa huipputuloksen tehneelle pankkiryhmälle.
Volkswagen vetää pidemmän korren. Valitettavan harvoin näkee typografisia keinoja käytettävän yhtä tehokkaasti ja vielä näppärällä ajatuksella tehostettuna. Ylhäällä on todellakin ylhäällä. Madalletut oviaukot olisivat myös veikeä jatko, viesti suorastaan kolahtaisi perille!
Jos Suomessa puhuttaisiin saksaa ja Volkswagen olisi suomalainen automerkki, niin sen nimi olisi varmasti muutettu viimeistään 90-luvun puolessa välissä joksikin latinajohdannaiseksi. Logokaan tuskin olisi yhtä perinteikäs. Mutta hei, ei tanskalaiselle toimistolle olisi maksettu suotta satoja kilomarkkoja.
Voisi joku päivä lähteä tekemään empiiristä tutkimusta autoliikkeiden asiakaspalvelusta. Erityisesti siitä, kuinka pukeutuminen vaikuttaa palveluun. Veikkaan, että arkiset vaatteet, rokkikledjut, hienoin puku ja kukkaleninki aiheuttavat kaikki hyvin erilaisen palveluvasteen. Monellako pääsee koeajamaan Lexuksen? Monella BMW:n tai Jaguarin? Mikä riittää Rellun rattiin? Pääseekö jollain tutustumaan sinivalkoisen Transporterin takakoppiin tai Mondeon takapenkkiin?
Read or Post a Comment
Hei,
ei saa kopioida. ;)
Jumankavita. On se aina hienoa huomata olevansa ainutkertainen ja kaikkien muiden järjenjuoksusta poikkeava. :P
Koulukaveri tekee parhaillaan tutkimusta opinnäytettään varten työpaikkansa = autokaupan asiakaspalvelusta ja asiakastyytyväisyydestä. On kuulemma itekki toisinaan ollu ihan pöyristyny, miten työpaikassaan ovat myyjät kohdelleet esim. nuoria naisasiakkaita ku ilmaa jne. Pyrkivät kehittämään asiakaskyselyiden ja ihan konkreettisten ohjeitten kautta. En muista tarkkaan.