Friday, December 15, 2006

Elisa interaktiivisena

Elisa toimii ympäristöystävällisesti ja postittaa suorana mainoksilla täytettyjä DVD-koteloita. Paradoksi? Kenties, mutta oli miten oli, Elisan osalta on myös mielenkiintoisempi juttu.

Elisa, WinfoMedia ja JCDCeaux tuovat kaduille jotain, jota nimittävät uudeksi markkinointitavaksi. Yksinkertaisuudessaan hommassa on kysymys pysäkkikatoksen seinässä olevasta interaktiivisesta Winfo-mediataulusta.

Taulusta kuulija voi valita haluamansa videon. Valinta tapahtuu osoittamalla painikkeita. Pelkkä osoittaminen riittää, taulua ei tarvitse koskettaa. (Näin vältämme sormenjäljet, toim. huom.)

Mitä hyötyä hommasta sitten on? Asiakas voi kuunnella ja katsella tuoreen Elisa Jukeboksin musiikkivideoita raitiovaunua odotellessaan. Musiikki kuuluu mediataulun kaiuttimista. Kuulolle joutuvat siis kaikki samalla pysäkillä vartovat. Entä jos musiikkimaku ei mene yksiin? Kuka ottaa vastuun?

Viritelmiä löytyy kaikkiaan viideltä raitiovaunupysäkiltä: Mannerheimintieltä Kisahallin kohdalta, Kaisaniemenkadulta, rautatieaseman edustalta sekä kahdesta paikkaa Aleksanterinkatua.

JCDecaux'n liiketoimintajohtaja Matti Viitala kertoo, että uuden teknologian käyttöönotto ensimmäisenä Suomessa ja koko maailmassa perustuu JCDecaux'n visioon tuoda innovatiivisia ratkaisuja ulkomainontaan.

WinfoMedian hallituksen puheenjohtaja Mika Herpiö uskoo, että projekti on merkittävä päänavaus mediataululle. Usko taulun kansainväliseen potentiaaliin on kova.

Elisan mainoskampanja on ensimmäinen laatuaan Suomessa. Itse muistan ulkomailla toteutetun Pepsin kamppiksen, jossa mainoksessa oli pistoke kuulokkeille. Kun pihan tökkäsi siihen, kuuli musiikkia.

Pepsin sovellus oli intiimimpi ja kenties muut paremmin huomiova. Vaikkakin toiminnallisuudessa ja tekniikan hohdokkuudessa hieman tulokkaalle häviääkin.

Kirjoitti Antti Huttunen @ 12:12 AM