Monday, April 10, 2006

Niin sissiä

Kevät tekee tuloaan ja (vapaa-)ajankäyttö alkaa väkisinkin painottumaan valokuvaamiseen. Joten pahoittelut jos monikin on turhaan täällä vieraillut uutta sanaa etsien.

Minulle on tullut useampikin kysymys nyt kovasti niin trendikästä sissimarkkinointia koskien. Asia on pyörinyt mielessäni, mutta mitään ulospurkautuvaa ei aiheesta ole löytynyt, koska termin määritelmä on jotensakin hakusessa. Toisaalta iskisin sen jonnekin myynnin ja markkinoinnin välimaastoon, toisaalta samaan kastiin elämyksellisen markkinoinnin kanssa ja onhan siinä suorankin piirteitä. Mihin sitten rajan vetääkään?

Joka tapauksessa sissi markkinointi on ainakin viime vuosina nähtyjen toteutusten perusteella arvioiden hyvin rajallisille kohderyhmille tehtävien toimenpiteiden väline. Moni rummuttaa sen kustannustehokkuutta, mutta tärkein pointti on kuitenkin se, miten sen avulla asia kommunikoidaan ihmisille. Viesti viedään jotain muuta reittiä kuin perinteistä mediaa. Tai sitten ei. Laskisin sissimarkkinoinniksi Reprostudio Hekun taannoisen kamppiksen, jossa Marmain välissä oli PHS:n Nesteelle tekemät leiskat saatteineen, muka eksyneinä.

Kotomaan räväkin tapaus on aika kaukaa haettu "myy koirasi turkikseksi blaablaa..", joka oli kampanjana kyllä huomiota herättävä, mutta siitäkin huolimatta itseään kaikin tavoin vastaan kääntyvä. Mitä väliä sillä on, että viestisi huomataan, jos sinut samalla leimataan kusipääksi. Tunneyhteys tuotteen ja koirien teurastamisen välillä säilyy vaikka järjellinen ajattelu erottelun tekeekin.

Parhaimmillaan sissi on hyvin aggressiivisissa toimenpiteissä. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa taannoinnen halpalentoyhtiöiden vääntö. Laimeimmasta päästä onkin vaikkapa tämä. Keskinkertainen printti voittaa tuon. Pieni hymähdys, jos sitäkään.

yhdeltä kantilta tarkastellen parasta guerillaa ovat lukemattomat pienet tarrat pitkin kaupunkin "Defuse", "Tuomio & Setä Koponen", "Asa" ja tiesmitä. Artistit ja bändin promoavat itseään. Ja laillisuutta ei pohdita, homma vedetään reilusti yli, tiedostaen lain kirjaimen, mutta ei hengen rikkominen, eikä hommaa selitellä mitenkään "en tiedä kuka vastaa".

Tämä selittelyhän astui kehiin MTV Nordicin lanseerauksen roskakorikamppiksen myötä. On se helvetti jos ei yritys oman kampanjansa takana seiso, vaikkei järjestävästä tahosta olisi selvyyttä. Uskokoon muuten tuon väitteen kuka haluaa. Yksikään vapaan katutaiteen edustaja ei silkkaa hyvyyttään MTV:tä promoaisi.

Sitten on sissin se ulottuvuus, jossa myynti ja markkinointi paiskaavat parhaiten kättä. Ihminen kohtaa ihmisen. Jos punttisalin mainos pikkupöksyissään vilautteleva tsirbu onkin hauska, jää homman hyödyntäminen siinäkin puolitiehen. Välitön puhuttaminen olisi hyvä jatko, onhan asiakassuhde saanut juuri hetkeä aiemmin pirteän alun. Mistä muuten tiedät, ettei helppokäyttöistä, kaunista ja pientä digikameraansa sinulle "Ota minusta kuva" syyllä tarjoava ja "se on ihan helppoa, painat vaan siitä" ihminen olekin sissi. "maksoi muuten vaan 299" kun olet kuitenkin kysynyt hintaa. "Ostin sen sieltä ja sieltä, ei ollut muita värejä..".

Josta ollaankin jo WOM:in puolella. Puskaradio elää elämäänsä, siihen vaikuttaa parhaiten kantamalla vastuunsa ja markkinointi puskee myynti osanaan toisella rintamalla, samassa sodassa kuitenkin. Bob väsää kanavariippumatonta mainontaa, siinä on eheä kokonaisuus, joka ei turhia luokitteluita kaipaa. Oikeastaan kanavilla ei ole itsessään yhtään mitään merkitystä. Ihmisen kohtaamisella on. Siitä on lähdetty ja siihen on tultu.

Kommentteihin saa kertoa, ja on jopa suositeltavaa vastaan tulleista sissisovelluksista ja säädöistä.

Kirjoitti Konsonantti @ 7:47 AM

Read or Post a Comment

et sitten tälläiseen sissiin ole törmännyt ;)

http://www.newdawnfoundation.com/images/ruumis.JPG

Posted by Anonymous Anonymous @ 10:30 AM #
 

Tokihan tuo on tullut vastaan. Sinänsä huvittavaa, ettei ainakaan mun tietojeni mukaan uutisoinnissa kaivettu esiin sitä seikkaa, että bändissä on HIM:in ja To/Die/Forin entistä jäsentä.

Tuntemattomalle bändille tosi hyvä keino lypsää ilmaista mediatilaa. Teema jatkuu oivaasti tuotteen, tässä tapauksessa siis musiikin maailmasta, mikä on erittäin tärkeää.

Posted by Blogger Konsonantti @ 11:55 PM #
 
<< Home