Monday, July 30, 2007

Kolikon toinen puoli

Kuka muistaa eilisen? No, ei sen niin väliä, vaikka juuri silloin linkkasinkin Marko Parkkisen haastatteluun talsa.fihin muutaman kommentin kera. Tänään samainen saitti sitten jatkaa dialogin ruokkimista ja suunvuoron saavat Mainostajienliitto ja MTL.

Luettava on enimmäkseen varsin huojentavaa, joskin muutamassa kohdin piti hieman yskäistä, esimerkiksi Taru Eboreinen loppulasautuksen: - En menisi sanomaan, että mikään osa on mainonnasta on turhaa, jos se on ammattitaidolla tehty. Ei ole olemassa väitettä tukevia tai sen kumoavia tuloksia.

Totta sinänsä, onhan perin harvinaista, että ammattitaidolla tehdystä mainonnasta olisi liiketoiminnalle haittaa. Ovela pirulainen laittoi tuon ammattitaitoinen sanan tuonne sekaan. Kaikki tarpeetoon voidaan sysätä ammattitaidottomuuden piikkiin. Toisaalta se, ettei jokin ole turhaa ei välttämättä tarkoita, että se olisi tarpeellista saati sitä, etteikö hommaa voisi tehdä paremmin. On turhaa valita parempaa huonompi vaihtoehto.

Toinen juttu sitten on, minkä verran asiakasyritykset ovat valmiita maksamaan tuloksellisesta mainonnasta. Käyvän hinnan, tuumaisi jokainen pöydän toisella puolella istuva, mutta onko asia varmasti näin. Mikä takaa sen, ettei kilpailutuksella kerätä viiden toimiston ideoita ja homma viedaan sitten edullisimpaan. Ja sama uusiksi taas muutaman vuoden päästä? Mitattavat tulokset, pitäisi vastauksen kuulua.

Kirjoitti Konsonantti @ 11:16 AM