Thursday, June 14, 2007
Huom! Kenia & Nokia
Lukuisten vuosien ja monenkirjavien vaiheiden jälkeen Huom!-nimi palaa Suomen kiinteistövälityskentälle. Markkinointi&Mainonta puhuu suoraan brändistä. Kenties termin brändi käyttäminen tässä vaiheessa on lievästi joko varhaista tai liioiteltua.
Huom!in ilmaantuminen kentälle oikeastaan sinetöi Igglon aseman. Jos homma skulaa, se kopioidaan. Se on myös selkeä signaali kuluttajille: asunnon ostajille ja myyjille. Toimintamalli on tullut jäädäkseen ja siihen voi luottaa. Toisaalta viimeistään nyt varmasti muutkin alan toimijat alkavat olemaan pakotettuja muuttamaan mallejansa.
--
Tänään vähän vanhempi, mutta mielenkiintoinen juttu osui silmiini. Brittiläinen Kikoy-yhtiö on hakenut itselleen yksinoikeutta kikoi-tavaramerkille. Merkki viittaa perinteisiin kenialaisiin kangastuotteisiin. Värikkäitä kikoi-kankaita käytetään mm vaatteissa ja kodintekstiileissä.
Kenialaiset ei oikein diggaa hommasta. Jos hakemus hyväksytään, kenialaisten pitää jatkossa anoa yritykseltä lupa valmistaa ja myydä tuotteita. Euroopan unioni on ulkomailla suurin kikoi-tuotteiden ostaja, ja brittiyhtiö voi rekisteröidä tuotemerkin koko yhteisön alueella.
--
Toisenlaisena tavaramerkkiuutisena nostettakoon esille se, että Nokia ei saanut rekisteröityä tunnusääntänsä. Jos kyseessä on tämä klassinen Nokia-tune, niin en usko, että suurta hätää on. Tosin on siitäkin äänestä oma hupinsa. Erityisesti väsyneiden ihmisten ärsyttämisessä se on lyömätön ;) Vähän sama kuin tarkastelisi Applen tuotteita neutraalisti. Saa varmasti turpaansa ja voi vetää marttyyriroolia.
--
Japaninelävät saavat ihmeteltäväkseen ja maisteltavakseen kurkunmakuisen limonaadin. Hullua, eikö? Tämänkin makunautinnon tarjoaa Pepsi.
--
Lontoon Olympialaisten logosta on jauhettu pitkin viikkoa. 400.000 puntaa moisesta. Käsittämätöntä. Olisiko ehkä kannattanut testata se ja muita vaihtoehtoja vaikkapa tuhannella ihmisellä. Luulisi ettei tuon mittakaavan hommia ryssitä tuohon tyyliin. Jos nuoria kosiskellaan, niin nuoret samaan testipenkkiin logon kanssa.
Toisaalta äärettömästi kauniimpaa elävää viivaa löytyy ajoittan koristamassa lukuisia harmaita betoniseiniä pitkin Suomenkin kaupunkeja. Lontoosta luulisi löytyvän osaavia wraittereita vaikka kuinka paljon.
Ehkä se on niin, että koska se on kallis, on sen pakko olla hyvä. Hauskaa nähdä, kuinka vaikeaa ihmisten on myöntää tehneensä virhe. Vaikka se olisi ainoa keino pelastaa oma asema, kasvot ja tilanne. Enkä viittaa edes tähän, vaan ihan yleisesti julkisuudessa keikkuviin naamoihin, varsinkin poliittisiin päättäjiin.
Ei siinä muuta kuin nepanepa.
Read or Post a Comment
"Japaninelävät saavat ihmeteltäväkseen ja maisteltavakseen kurkunmakuisen limonaadin. Hullua, eikö? Tämänkin makunautinnon tarjoaa Pepsi."
Enää puuttuu kurkkupastilli. Siis pastilli joka maistuu kurkulle.
Tulipa muuten mieleen, miten tuon logon tilaus on tapahtunut. Ymmärtääkseni noin arvokas hankinta olisi pitänyt EU:n sääntöjen mukaan kilpailuttaa koko unionin laajuisesti. Pitäisiköhän lähettää kilpailuasiamiehelle selvityspyyntö? Taivassalosta tilaamalla noin surkean logon olisi saanut jopa puoleen hintaan :-)
Kurkkupastilli ja perjantai saivat aikaiseksi kahviaerosolin, nenä toimi suutimena.
*aplause*