Sunday, June 10, 2007

Virosta jyrähtää

Työkseen tuon pienemmän rapakon takana runsaasti asiova tuttavani vinkkasi, että Tallinnan toimistoissa käy melkone pöhinä. Eestiläised reklaamibyroot aigovad tehä invaasio Suome tanner. Sorry, pseudoeesti on vaan niin lystiä. Ja tarttuvaa. Kiitokset vaan Tallinkin (loistavan) kamppiksen luoneille janttereille.

Tallinnan mainostoimistot ovat siis päättäneet tulla Suomen markkinoille. Brilliantin johdolla. Se on kertoman mukaan pian tarjoamassa itseänsä häiriöksi markkinoillemme. Aikovat tehdä sen rytinällä. Kilpailuetuna on tarjota parempaa jälkeä halvemmalla. Tuo on yksi niistä lauseista, jotka lähes aina kumoavat itsensä, mutta jos eivät sitä tee, on tulos sitten huima.

Eestiläiset painotalot tarjovat erinomaista laatua huomattavasti kotimaista halvemmalla. Varsinkin laajemmissa duuneissa. Myös palvelukulttuuri on maassa voimissaan. Jos Suomeen mielivät toimijat valjastavat nämä edut omiksi vahvuuksikseen ja paketoivat kokonaisuudesta pidemmän arvoketjun kokonaisuun, on Suomessa heikompien toimistojen jo tutistava.

Ongelmia siis luvassa niille tuotantopainotteisille toimistoille, jotka tekevät paljon suoraa ja kilpailevat jo nyt hinnalla. Toisaalta laatua halvemmalla -ajattelu saa asettamaan ahtaalle Turkulaiset toimistot, jotka ovat pyrkineet luomaan sillanpäitä Helsinkiin.

Jotenkin tuntuu, että vahvoilla ovat huippuluovat toimistot, toisaalta suuret ja riittävät volyymit omaavat talot ja lisäksi ne, joilla on oikeasti kompetenssia olla strateginen kumppani.

B2C-puolella ei tallinnalaisilla ole juuri markkinoita vallattavaksi. Suomen markkinat ovat niin ketjuuntuneet, kansainvälisten jättien hallussa ja kilpaillut, ettei sieltä ainakaan herkkupaloja helpolla irtoa. Adabtointi ehkä elättää, mutta ei lihota.

Saas ny nährä tulooko sieltä mitään, sano entinen isäntä, kun raiteella junaa varto.

Kirjoitti Antti Huttunen @ 12:32 PM