Wednesday, June 27, 2007

Omen ist Nomen

Anna Ruokonen kirjoittaa Talsan kolumnissaan yritysten nimistä. Latinajohdannaiset eivät miellytä häntä.

"Mukalatinan pyhittää kansainvälisyys. Kun viidennes myynnistä tulee kotimaan ulkopuolelta, tulee kiire luopua suomenkielisestä nimestä. Kunhan tekee itsensä tunnetuksi, uusi nimi muuttuu tarkoittamaan yritystä. Eikö?" Ruokonen kirjoittaa.

Niin. Toisaalta, missä näillä yrityksillä on eniten kasvupotentaalia? Missä määrin toiminta, toimiala ja toimintaympäristö ovat muuttuneet niin, ettei entinen nimi palvele nykyistä tilannetta. Latina on kielenä kaunis. Toisaalta saisi tästä kotimaisestakin johdettua paljon. Vaan sanan runko olisi jo ulkomaalaisille vieraampi.

"Jostain syystä imagonrakennukseen on siis hyvä ryhtyä ilman merkitystä tai tarinaa. Vaikea uskoa, että mainonta tulee halvemmaksi."

Eihän asia näin ole, vaikka nimi olisi mikä! Minne se tarina sieltä katoaa? Mitä arvoa vanhalla nimellä on ihmiselle, joka ei tunne yritystä entuudestaan? Lähtötilanne on aivan sama.

Koko juttu täällä.

Kirjoitti Antti Huttunen @ 11:11 PM