Tuesday, April 03, 2007
Satanen vaarantaa
Pikavipit sortavat köyhiä, edustavat koronkiskontaa ja ovat moraalisesti arveluttavia. Näinhän sitä on yleisessä keskustelussa argumentoitu. Nyt siihen tartuttuu mainonnassaan risicum.fi. Iltalehdessä on printti, jossa 100 eugenin setelissä on röökiaskista tuttu varoitustarra
Tekstinään tarra kantaa "Satanen voi vaarantaa taloutesi". Ilmossa on nettioso risicum.fi, ei mitään muuta. Siksi se toimii. Hommaa ei puhkiselitetä, mutta uteliaisuus herää, varsinkin keskustelua seuranneena ja osoiteessahan pitää vierailla. Bannerin sijaan olisin käyttänyt popuppia tai uhrannut etusivun härskisti kampanjalle. Toki huonompaakin on näkynyt, mutta turhaan tässäkin menetetään kävijöitä.
Read or Post a Comment
Kun lainan vuotuinen korko on jopa 824%, niin mistäpä muusta tässä on kysymys kuin koronkiskonnasta. Olkoonkin, että kyseinen yritys koettaa esittää vastuullista luotonantajaa.
Ja kun katsot noita tilanteita, joissa yrityksen mukaan pienlaina voi olla kätevä ja järkevä tapa rahoittaa yllättäviä menoeriä, niin kylläpä nuo tilanteet taitavat ensisijaisesti koskettaa niitä köyhimpiä ihmisiä.
äväisin vierailulla, aivan loistavan rehellistä meininkiä. Käytetään härskisti ajankohtaista tilannetta hyväksi, kerrotaan suoraan sudenkuopat - ollaan ylirehellisiä. Tällä tavoin löydetään varmasti myös uusia lainanottajia, jotka aiemmin ovat pitäneet ko. toimintaa vähintäänkin epäilyttävänä.
Vaikka tämä nyt menee jankutuksen puolelle, niin jatkanpa edellistä kommenttiani:
Meidän mainosmiesten näkökulmasta kampanja on tietysti hienosti mietitty ja toteutettu. Varsinkin kuvituksen osalta luo mielikuvaa siitä, että pikavipit kuuluvat trendikkääsee ja menestyvään elämäntapaan. Se ei kuitenkaan muuta miksikään sitä tosiasiaa, että koko liiketoiminta on törkeää epätoivoiseen tilanteeseen joutuneiden ihmisten rahastusta. Sivujen kuvissa näkyvät tyypit eivät taatusti ole pikaluottojen käyttäjiä.
Sama firma muuten myöntää pikalainoja myös hetilainaa.fi- ja vippilaina.fi-brändeillä. Noilla sivuilla ”vastuullisesta” imagosta ei enää pidetäkään kiinni, ja sivujen ulkoasukin kertoo palvelujen suuntaamisesta enemmän ”köyhälle kansalle”.
Kari,
näinhän se menee. Loistavaa bisnestä, moraalista voidaan olla montaa mieltä.
Paitsi että hetilainaa.fi:llä ei ole mitään tekemistä vippilaina.fi:n eikä muutenkaan tekstiviestilainojen kanssa.
Että näin.