Wednesday, March 28, 2007
Paras briiffi!
MTL on käärinyt hihat ja ryhtynyt ihan tosissaan toimeen alan kehittämiseksi. Liiton jäsenkunta on täydentynyt suurilla nimillä ja vastaavasti kehitys tekee nannaa myös MTL:n uskottavuudelle.
Nyt MTL esittelee yhteistyökumppaneidensa kanssa Brief-kilpailun!
Vastaavaa mainoskilpailua ei ole olemassa. Ajatuksena on saada aikaan parempaa mainontaa, nostaa briiffin kirjoittamisen arvostusta ja korostaa hyvän yhteistyön merkitystä kiinnitämällä huomio mainonnan ja markkinoinnin arvoketjun siihen osaan, jota ei ole aiemmin nostettu jalustalle. Paitsi suunnittelijoiden käytäväkeskusteluissa. Viimein meitä ymmärretään!
Kilpailussa on kaksi sarjaa: kokonaiset tilit ja kampanjat. Kilpailuun voivat osallistua kaikki luoville toimistoille edellisen vuoden aikana annetut briiffit. Luoviksi toimistoiksi lasketaan mainostoimistojen lisäksi esimerkiksi viestintä- ja designtoimistot.
Kansainvälisen kilpailun tuomaristosta puolet on Suomesta ja puolet muualta. Puheenjohtajana toimii MTL:n hallituksen puheenjohtaja, mainostoimisto Publicis Helsingin toimitusjohtaja Jari-Pekka Rautamaa.
Erinomaista MTL.
...
Sivuhuomio: Marmai ei ole uutisoinut asiasta mitään. Taloussanomat.fi sen sijaan on. Marmailta lyhytnäköistä olla uutisoimatta, vaikka kaveri onkin virallinen yhteistyökumppani.
Read or Post a Comment
Samoja huomioita kuomaseni. Toivottavasti tempaus saa myös kansainvälistä huomiota. Briiffi ulkomaille pitää olla kunnossa.
M&M:n saitti kertoi kilpailusta "Effie menee uusiksi" -
jutun lopussa.
Nouseeko suomalainen mainosala/suunnittelu
kilpailuja lisäämällä? Tuskin.
Nyt on jo Effie, AdProfit, Huippusuora, Kultajyvä, Vuoden Huiput, Voitto, MediaFinlandia ja nyt vielä
tämä uusi. Huh huh..
Ainoat todelliset mittarit suomalaiselle mainonnalle ovat kovat
kansainväliset kilpailut.
Sinnehän se oli piilotettu. Piti piikittää.
Kilpailuja on viljalti, mutta kaikissa fokus on lopputuotteessa. Ihan tervetullutta, että prosessin muitakin vaiheita noteerataan. Ehkä se tietää kehittymistä.
Todellisiin mittareihin lisäisin rahan ja myös sen, miten mainonta noin yleisenä ilmiönä koetaan.
Kilpailuista vielä sen verran että useinhan ne ovat
järjestäjilleen hyviä rahantekovälineitä ( Vuoden
Huiput / Grafia, Kultajyvä / MARK ) tai oman median markkinointia ( MediaFinlandia, Pahvi ).
Sama toki koskee ulkomaisia kilpailuja.
Cannes on Emapille hyvä bisnes, mutta samalla
"mainonnan olympialaiset" . Esimerkiksi
Media-sarjan töiden esittelyissä näytetään keissin
kaikki vaiheet alkutilanteesta loppuun.
Hieno ajatus. Monenlaisia briiffejähän sitä on tullut 25 vuoden aikana nähdyksi, ja ikävä kyllä iso osa on ollut melko heppoisia (jos kohta niiden tuloksena syntynyt mainontakin).
Kilpailun onnistumisessa mietityttää lähinnä se, että usein briiffit ovat luottamuksellisia ja sisältävät asiakkaan liikesalaisuuksia sekä syvällekin meneviä liiketoimintastrategioita. Harva varmaan on valmis tuomaan näitä tietoja julkisuuteen jonkin kilpailun kautta.