Thursday, January 11, 2007

Foetida

PA:n kysymys laittoi pohtimaan tovin jos toisenkin. Nimittäin sitä, onko olemassa brändiä, jota pitäisin jotenkin erityisen sykähdyttävänä. Enkä nopeasti saanut yhtään päähäni. Ellei lukuun oteta henkilöitä.

Sitten ajatus lähti käsistä. Jospa tekstiilit, kaikki tekniset laitteet olisivat ilman logoja ja tuotemerkkejä. Muotoilu kertoisi valaistuneille sen, mistä merkistä ja tuotteesta on kysymys. Pienet yksityiskohdat. Moisessa maailmassa muotoilijoilla olisi kultaiset ajat.

Tässä todellisuudessa ilmiö ei ole turhan tavallinen, joskaan ei olematonkaan. Ainakin tiettyjä autoja ja tekstiilejä saa ilman ylimääräisiä tuote-, tyyppi- ja mallimerkintöjä. Ei se logo tee mistään sen parempaa. Logottomuus on hillityn vittumaista, tylyä.

Sitten koko joukko kehäpäätelmiä, ajatusjumeja ja muuta julkaisukelvotonta. Jorisen sitten jos niistä jotain poikii.

Asiasta neloseen. Yksi hieno henkilöbrändi, Asa, julkaisi mainion Foetida-promonsa. Tuhat myytiin, muille levy jaetaan verkossa ilmaiseksi. Herralla on sana hallussa, en muuta voi todeta. Erityisesti Karu selli -ralli Weezer sämpläyksineen, ja hieman huuruinen Harjalan Essolla -laulelma vakuuttivat ensikuulemalla.

Levy myisi moninverroin enemmän kuin tuhat kappaletta. On mainiota, että jossain ymmärretään niukkuuden merkitys. Moinen onnistuu vain jos tietää mitä tekee. Muutoin voi käydä vaikka pleikkakolmoset.

Kirjoitti Konsonantti @ 9:00 AM

Read or Post a Comment

Hyvä herra Mainontaa Syvältä.

Kommunikaatiosi on ansiokasta. Kommentointi vieraspeleissä näyttää vaativan vielä korkean paikan leiriä. Onneksi Play Offit ovat vasta edessä.

Posted by Blogger Lumo @ 2:06 PM #
 

Back to Turkmenistan…

Mutta jokainenhan haluaa olla yksilöllinen.
Niin kai jokainen tuotettansa kaupitteleva valmistajakin?
Toki se logo on vain yksi osa brandia.

Posted by Anonymous Anonymous @ 2:40 AM #
 

Haluaako oikeasti, vai luuleeko haluavansa? Ymmärtämättä, että "yksilöllisyys" terminä vie häntä ehkä harhaan "itsenä" olemisesta. Ihan noin spekulatiivisesti.

Kenties täytyy syventyä pohtimaan, kuinka abstrakti brandi voi olla? Minkä verran ja missä vaiheessa se vaatii lopulta konkretiaa?

Posted by Blogger Konsonantti @ 7:58 AM #
 
<< Home