Monday, June 19, 2006

Debattia

Kisumisusivulla kiehuu ja kuohuu.

Ensin joku anonyymi kyseenalaistaa Young Directors -julisteet:- Eiks noi young directors -julisteet ole tehty ihan samasta syystä kuin Nelosella esitetty Cannes.fi -spotti tai Hesarissa ollut cannes.fi -ilmoitus: jotta näppärät mainossuunnittelijat saisivat tehdä mainoksia, joiden ainoa tarkoitus on voittaa palkintoja Cannesissa. Ei kai ole mitenkään puolusteltavissa mainostaa tätä saittia (cannes.fi, toim. huom.) suurelle joukolle massamediassa? Koko homma olisi säälittävää - jollei olisi niin hävettävää.

- Näinpä - ja jos suuri yleisö sankoin tai edes pienimuotoisin joukoin tänne hakeutuu niin allaoleva teksti ei kovin kehuvaa kuvaa mainosalasta anna. ja vielä on juhannusjuhlien kuvat julkaisematta, toinen komppaa.

Kolmas soittaa samoja säveliä. - On toimistoja, joiden oma markkinointibudjetti maksatetaan muutaman ison asiakkaan taskusta tekemällä ei-kaupallisia duuneja kisoihin pienille "asiakkaille", jotka lähinnä ovat järjestöjä. Vastuullista? Rehellistä? Hmm... Kannattaa pistää merkille, että moniko noista shortlistatuista duuneista on tehty oikeille asiakkaille... No, niissähän on byråån nimi ohessa, joten pistäkääpä korvan taakse, asiakkaat.

Sitten Samuli jyrähtää. -Kyllä se on nyt niin, että Young Directors -julisteet ovat tehty sitä varten, että nuoret ohjaajat ottaisivat osaa tuohon kilpailuun. Cannes.fi filmi on taasen tehty sitä varten, että muutkin mainonnasta kiinnistuneet tulisivat tänne kuin jo alalla olevat. Voittajat kyllä tarkistetaan jokaisesta maasta.
-Mikä on "oikea asiakas"? Cannesissa palkitaan ja arvostellaan TÖITÄ. Joidenkin mielestä esim. Nestle on arveluttava asiakas ja toisten mielestä kaikki yhteiskunnalliset asiakkaat eivtä ole "oikeita asiakkaita". Hyvä työ palkitaan ja jos sitä ei osta "oikea asiakas" vaan joku toinen, ei se ole hyvän työn vika. Eläköön hyvät ideat!!

Samuli puhuu ihan oikeaa asiaa, mutta tuo viimeisen kappaleen "jos oikea asiakas ei osta vaan joku toinen" vie homman metsään. Perkele. Duunit tehdään jokaisen asiakkaan tarpeista lähtien eikä toisen hylkäämää ideaa kierrättäen. Vaikka sitä alalla tehdään aivan liikaa. On oikeastaan siunaus, että mainostoimistoilla ei ole vielä asiaa kulmahuoneisiin. Jos näin olisi, niin ideoiden kierätys ja saman toimialan yrityksille tarjoaminen loppuisi aika pian. Samoin kuin tätä tarjoavien toimistojen taru.

Kirjoitti Konsonantti @ 8:24 AM

Read or Post a Comment

Ja kuohunta jatkuu. Eikun lisää verta myllyyn...

Posted by Blogger Konsonantti @ 9:56 AM #
 
<< Home