Sunday, May 07, 2006
Rahalla ei saa
Audilla on se spotti, jossa pirssi vetää ylös hyppyrimäen ylämäkeä aina huipulle saakka. Olin jotenkin siinä uskossa, korkeita paikkoja kammoavana, että pakkohan sen on olla digitaalisen tekniikan näytös. Ei, ihan oikeasti se sinne ajoi. Loistavaa. Ja rohkea kuski.
Toinen hauska Audiin liittyvä mielle on Tahkovuoren laelta näkyvä jäälle aurattu ajorata, jonka sisälle on luonnollisesti aurattu Audin logo. Tämä on sitä oikeaa oivalluksien tarjoilua ja ympäristön ja mainoksen sulautumista toisiinsa.
Rinneteemasta lasketellaan paippiin. Torinossahan oli kuulemma jotkut kisat tossa helmikuussa. Yllättäen snoukkaajien keskuudessa parhainta mainosta ja näkyvyyttä sai joku muu kuin viisrenkaitten kanssa virallisen diilin tehnyt taho. Nämä kisaavat veijarit kun kuuntelivat Ipodista poppista suorituksensa aikana. Product placementtiä ilman maksua. Ihan vain siitä syystä, että tuote on kunnossa.
Ja tähän mennään vieläkin enemmän. Arvokkainta mainostilaa ei ostetakaan rahalla, vaan tuote lunastaa sen omilla ominaisuuksillaan. Siinä mielessä tämä ambush marketing on täydellisen naurettavaa. RNO:n Pia kirjoittanut aihetta sivuten ihan osuvia huomioita.
Jos sisältöihin uimista tarkastelee laajemmin, niin hälyjen pitäisi piristä jo täysillä. Mainostoimiston (mikä raivostuttava yhdyssana, molemmat osat voisi korvata toisilla) rooliksi tulee informaatiologistiikka. Luovuus onkin siinä, mitä kanavia tiedon ujuttamiseen löydetään ja miten se muotoillaan. Ainahan voi oikaista ja käyttää rahaa, mutta se ei tee nannaa uskottavuudelle. Mediamainonnan ajattelu ei toimi tällaisissa toimenpiteissä. Vai toimiiko?
Read or Post a Comment
Niin, jotenkin tuntuu siltä että tuote on menneen talven lumia ja mielikuva on kaikki kaikessa. Pitäisiköhän ottaa muutama askel taakse ja keskittyä oleelliseen?
Ja paskat. Se on tylsää.
Sori, mainonta on oikeasti aika tylsää. Tuote voi olla ilman mielikuvaa, mielikuva ei ilman tuotetta.