Wednesday, March 08, 2006

Futurama

Mitä haasteita verkkoviestinnän kehitys asettaa markkinoinnille? Periaatteessa ei mitään, mistä ei selviäisi jos asioita tekee oikein jo nykyään. Valitettavaa on, ettei asia ole aivan niin yksioikoinen. Tieto paitsi siirtyy jatkossa paitsi entistä nopeammin, myös entistä tarkemmin luokiteltuna ja määriteltynä.

Siinä vaiheessa kun puhelimen ja tietokoneen suurin ero on näytön koossa on digitaalinen kuvantunnistus ottanut huikean harppauksen. Kuluttaja, ihminen, kuka tahansa meistä voi ottaa mobiililla laitteellaan kuvan tuotteesta ja lukea samantien vaikkapa kuluttajaverkoston, johon hän kuuluu, mielipiteet tuotteesta. "Älä osta, takuu on perseestä", "Kallis ja toimii huonosti", "Maahantuoja ei vasta tiedusteluihin.." tai jotain muuta vastaavaa. Ostamatta taitaa jäädä.

Jyvät erottuvat akanoista ja akanoille ei jää juurikaan tilaa. WOM:in rooli ei muutu suuremmaksi, mutta suusanallinen tieto leviää nopeammin ja nopeammin. Riittää, että yritys kusettaa muutamaa asiakasta ja koko liiketoiminta kärsii.

Toisaalta tuota viestintää seuraamalla saadaan kultaakin kalliimpaa tietoa. Yksi sadantuhannen euron menetys saattaa olla lottovoitto. Ongelma tutkitaan, syyllisten sijaan ymmärretään ongelman syyn merkitys. Jos ongelma on todennäköisesti toistuva, poistetaan syy ja jatkossa säästetään huomattavia summia. Vaikka onhan syntipukin hakeminen inhimillisesti tyydyttävämpää. Se ei johda mihinkään.

Tulevaisuudessa siintävät myös hakukoneet, jotka hakusanan perusteella eri sisältöjen luotettavuutta painottaen keräävät yhteenveden kaikesta löytämästään. Autovalmistajan tekniset- ja elintarviketeollisuuden laatuongelmat tulevat väistämättä esiin, ylilupaukset eivät enää riitäkään. Toisaalta voihan kilpailija levittää disinformaatiota. Niillä markkinoilla on tilaa objektiivista tutkimustietoa tuottaville, riippumattomille yrityksille.

Toisaalta tekniikoilla tunnistetaan ihminen jo hänen lähestyessään myymälää. Asiakkuushistorian perusteella hänen ostomieltymyksensä tiedetään ja myymälämainokset kohdentuvat hänen kiinnostustensa mukaan, näkyen vaikkapa ostoskärryssä kiinni olevassa näytössä. Tiedot uutuuksista, tarjouksista, kaikesta. Sellainen mainonta, jonka tuotteet eivät häntä periaatteessakaan kiinnosta, ei häiritse häntä.

Ja visiointiahan voi jatkaa vaikka kuinka pitkälle. Varmaa on, että kaiken mahdollistava tekniikka ei ole kaukana. Sitten kysytään luovuutta sen hyödyntämiseen. Voittaja on kuluttaja ja se, joka rehellisesti vastaa hänen tarpeisiinsa.

Kirjoitti Konsonantti @ 10:29 PM

Read or Post a Comment

Varsinainen ongelmahan on aniharvoin siinä, että ongelmista ei suurin piirtein tiedettäisi tuottajapäässä.

Kapitalismin rautainen logiikka pakottaa tekemään sillä-rajalla-sutta, tavaraa joka vielä nippa nappa saadaan kaupaksi. Tämä asia ei katoa mihinkään, vaikka verkko ja koneet kehittyisivät miten.

Ennustamasi kehitys tulee siis lähinnä tuottamaan tyytymättömiä kuluttajia, joiden on helpompi valittaa keskenään. Parempia tuotteita se ei tuota, koska kenelläkään ei ole halua tai edes mahdollisuutta maksaa niin paljon enemmän, kuin minkä oikeasti hyvä tuote maksaisi.

Posted by Blogger Junakohtaus @ 12:18 AM #
 

Pakottaako? Valintatilanteessa katetietoisen myyjän sijaan voitkin tarkastaa muiden kokemukset ja vaikkap lehtien testit, mikä tuote tarjoaa parhaan hintalaatu suhteen.

Tai jos haluat laitteen joka todellä kestää takuun loppumisen jälkeenkin, voit tarkastaa mahdolliset ylilupaukset ja niihin pettyneiden kokemuksen.

Jos teet sillä-rajalla-sutta, kaveri kyllä ajaa ohi ja tekee samaan hintaan vähän-vähemmän-sillä-rajalla-sutta.

Kapitalismi ehkä ajaa moiseen, mutta jos huomioidaan seuraavaa kvartaalia pidempi aikajakso, ei jatkuva kuluttajien aliarviointi ja luottamus siihen "etteivät ne kauaa muista" johda mihikään muuhun kuin keskinkertaisuuteen.

Dollarin kuvat silmissä kun pääsee korkeintaan keskinkertaisuuteen.

Jos innovoinnissa ei edes pyritä laatuajatteluun, yritys kuihtuu pois.

Posted by Blogger Konsonantti @ 2:26 AM #
 

Tossa on nyt se vika, että sä olet ymmärtänyt väärin mitä firmat tuottavat. Eivät ne tuota asiakkaille palveluita tai tavaroita vaan omistajille rahaa.

Posted by Blogger Junakohtaus @ 5:35 AM #
 

Ainoa paradoksi, että ilman liikevaihtoa tulos on 0. Päämäärään: "tee rahaa omistajille" ei voi oikaista.

"Ainoa vaatimukseni johtajalle on, että hän rakastaa bisnestään eikä rahaa", sanoo Warren Buffett, maailman toiseksi rikkain mies.

Korkeaa myyntiä on helpompi rakentaa lyhyeksi aikaa, mutta myynnin pitäminen niissä lukemissa vaatii enemmän.

"Niin, oman bisneksemme takia meidän tulisi kannustaa typeryyttä. Mutta olemme päättäneet mieluummin vähentää sitä maailmasta ja tienata hieman vähemmän", jatkaa Warren B., maailman suurin kapitalisti.

Rahan tuottaminen omistajille, miten sen määrittelee. Onhan keinona myös hinata kurssia ylös leikkaamalla kustannuksia, leikkaamalla kustannuksia. Se on kyllä tehdä jonkin aikaa sekä puhumalla että myymällä paskaa.

Kiteytettynä: rahaa ei voi tehdä raha mielessään.

Posted by Blogger Konsonantti @ 5:58 AM #
 
<< Home