Monday, April 16, 2007
Haisee
Jenkeissä on menty siihen, että brändit hankkivat merkkituoksun. Suomessahan tämä on jo vanha juttu. Biolanin kanankakka on klassikko. Sellutehtaiden avulla kokonaiset kaupungit brändäävät itsensä. Myös henkilöbrändäyksessä hajuilla on pitkät perinteet.
Vakavasti, yksi työkalu lisää. Jos ei omaa tuoksua kuitenkaan ihan kaikelle, mutta sopia pohtii, millainen rooli niillä on ihmiset tietoisuuden valokeilaan rynnimisessä ja muistamisessa.
Read or Post a Comment
Tuo ilmaisu "brändituoksu" on käsitteenä vähän outo. Tuskinpa mikään brändi voi hankkia yksinoikeutta johonkin tiettyyn tuoksuu. Se kai olisi oikeasti edellytys siihen, että kuluttaja yhdistää kyseisen tuoksun ja brändin toisiinsa.
Mielenkiintoinen juttu silti. Ovatkohan nuo lopussa mainitut aseteollisuusyritykset valinneet brändituoksukseen ruudin, veren vai ihanko inhan kalmon tuoksun?