Sunday, June 11, 2006

Kesä ja lööpit

Alkanut päivä ja ennusteiden mukaan myös viikko tulevat olemaan nannaa jäätelö- ja virvoitusjuomamarkkinoille. Optimistisesti jo hyvän tovin shortseihin pukeutunut MOS-blogi julistaa nyt kesän virallisesti avatuksi. Reklamaatioita säästä ei oteta vastaan.

Lööppikeskustelujen osalta kohtasin eilen ylittämättömän oivalluksen. Kaikki jauhaminen aiheesta on turhaa, jos kysymyksen asettelu on se, ovatko lööpit journalismia tai mainontaa? Ei ihme, ettei puusta päästä pitkälle, jos vastausta etsitään väärään kysymykseen. Lopputulemaan pääsemistä edistäisi, jos kysymyksen asettelua muuttaa ja oman mielipiteen puolustamisen sijaan keskittyy siihen vastakkaiseen. Miksi lööpit eivät ole journalismia, miksi eivät mainontaa? Journalismi ja markkinointiviestintä eivät ole toisiaan poissulkevia käsitteitä.

Lööpit ovat kiistämättä vahvasti molempia, niissä journalismi ja markkinointi sivuavat toisiaan mielenkiintoisesti. Pelkästään toisen maailman säännöksiä ja lainmukaisuuksia noudattamalla ei ratkaisua löydetä.

Kuka on tänä kesänä Ruokolahden leijona?

Kirjoitti Antti Huttunen @ 11:16 PM